Dag 14; Louisiana ; de slavernij

8 oktober 2022 - Bayou Cane, Louisiana, Verenigde Staten

Vandaag het slavernijverleden  ingedoken en begonnen in Laura Plantation. Ook wel een creoolse plantation genoemd. Ze verbouwen in deze regio rietsuiker; voor katoen is het te nat. We hebben de katoenvelden dus al achter ons gelaten.  We waren mooi op tijd want 5 minuten later begon onze tour met gids Reneé. Zij was geboren en opgegroeid in dit gebied en wist heel veel over de plantation zelf en de bewoners te vertellen. Haar ouder waren pas de eerste generatie die naar school gingen en een diploma haalden! De laatste bewoners verlieten het huis pas in 1975. Het was daarom goed onderhouden. We kregen een aardig beeld hoe het daar verlopen is. Meerdere gebouwen daar gezien, ook de slaven cabins; wat een verschil. Kleine hokjes waar ze met 16 personen moesten zien te overleven 😱 absurd gewoon. Velen zijn daar geboren en natuurlijk ook gestorven; ze werden niet behandeld als mensen en te pas en onpas misbruikt , gemarteld en soms verkocht ; verschrikkelijk, hoe wreed mensen kunnen zijn 😥😥Ook de bekende Fats Domino heeft daar zijn roots; bijzonder om dat te bedenken😐 Ondertussen werden we aardig aangevallen door de muggen en hebben we Deet moeten smeren; welke gelukkig wel hielp. Merel heeft inmiddels een flinke schijf op haar been van een eerdere aanval 🦟 het was wel erg heet vandaag , 32,5 graad en we zijn de airco nu wel gaan waarderen 😊 Onderweg echt duidelijk het symbool van Amerika gezien; de zee Arend ; helaas geen foto kunnen maken. Erna een blik en foto gemaakt van de oprit van Oak Alley plantation; prachtige oprijlaan omringd met vele oude Oak’s; werkelijk schitterend 😍  Na een kleine geïmproviseerde lunch de Whitney plantation bezocht met een self guided tour. Daar meer gezien en gehoord vanuit de slaven zelf; indrukwekkend. Memorials gezien, standbeelden en teksten gelezen; komt wel binnen 🥲😞😔 Zagen daar ookal een alligator en een witte reiger; leuk 😊 Op het einde zagen we een dreigende lucht ; we waren al ongerust en de gedachten dat we moesten evacueren kwam voorbij 🫣🫣 Maar ze vertelden daar dat de rest van de overgebleven velden na de oogst in brand gestoken werden om alle resten van ook slangen ed te vernietigen 😅 geen evacuatie dus 😄 We smolten inmiddels buiten van de hitte en genoten van de airco richting hotel. Daar gearriveerd waren we even bang dat we een ander hotel moesten vinden want er was wel een hele grote verbouwing bezig!!! Maar gelukkig was daar op onze kamer niets van te merken 😅 Daarna onze levens weer gewaagd om de 5 baans weg ( het lijkt the highway wel!) over te steken naar ons Italiaans restaurant Olive aan de overkant,  we hadden daar haast toch de auto voor gepakt 🫤 Lekker op tijd gaan slapen om alle indrukken te verwerken 🥱🥱🥱😴💤

1. Ria:
    8 oktober 2022
    Wat een prachtige reis maken jullie. Op Oak Valley hebben wij jaren geleden een rondleiding gemaakt. Met bijzondere indrukken. Nog even genieten en dan zit jullie reis er al weer op.
  2. Stella:
    indrukwekkend allemaal
  3. Caroline:
    8 oktober 2022
    Prachtige huizen en omgeving. Wat zich daar ooit heeft afgespeeld is voor ons niet te bevatten. Je kunt je amper voorstellen dat de mensen in die temperatuur en luchtvochtigheid zo hard hebben moeten werken van zonsopgang tot zonsondergang. Heel indrukwekkend! Mooie foto's en verhaal van een prachtige dag! Voor morgen...have a nice one!
  4. Elly Blom:
    8 oktober 2022
    Ook over deze fase van de Amerikaanse geschiedenis heb ik wel een tip voor een boek 🤓 Leuk om zo met jullie mee te reizen!
  5. Dick:
    8 oktober 2022
    Mooi verhaal en foto's van jullie dag. Een dag die je niet snel gaat vergeten want wat daar gebeurd is kan niet anders dan in je geheugen blijven zitten. Gelukkig viel de verbouwing van het Hotel mee , daar wil je echt na zo'n dag geen lawaai van hebben. Goed uitrusten en drinken en straks weer de hitte in.
  6. Yvonne en Frans:
    8 oktober 2022
    Wat een verschikkingen. En dat vonden ze heel normaal. Je hoort er wat van, maar dit zien en lezen komt echt binnen.