13 e dag; Soembawa

14 september 2023 - Bima, Indonesië

Vanmorgen het ontbijt gemist, dan maar een banaantje, goed voor de lijn 😊Daarna weer naar een stukje onbewoond klein strandje om te snorkelen; Eric bleef liever rustig aan boord. Toch weer mooie dingen gezien; zwarte zee egels, welke als bosjes bij elkaar zaten, weer vele visjes in allerlei kleurvariatie’s. Ik snorkelde door wat ik dacht soort kikkerdril heen, doorzichtig ong 1/2 cm groot met een kern erin. Duizenden. Soms zo veel dat ik het gevoel had tegen een soort muur aan te zwemmen 🏊‍♀️ Ik weet niet wat t was maar het prikte wel!! Snel eruit! Volgens een medereiziger waren het een soort kleine kwalletjes 😳😳😳 Ik ben niet meer het water daar in gegaan 😅Wel verder heerlijk gerelaxt op t strand 🏝️ even rust. Terug op de boot weer een ‘heerlijke ‘ douche genomen en alles weer ingepakt (nou gepropt 😅’ in mijn tas om de reis voort te zetten op Soembawa.

Aangemeerd moesten we over een vuilnisbelt het land op 😳😳🗑️🗑️waar we ook weer verwelkomt werden door de bewoners in volle kledij 🥵🥵Dit eiland is  orthodox  Islamitisch en dat is duidelijk aan de bewoners te zien🧕🧕🧕we voelen ons niet echt op ons gemak in onze eigen kleding hoewel mijn schouders wel wat bedekt zijn Wat maken de bewoners hier een puinhoop van hun land; overal vuilnis en de kinderen spelen er rustig midden in. Ook hier is het toerisme nog niet doorgedrongen en met deze vuilnisbelt gaat dat ws ook nooit gebeuren🥲

Het is ook hier weer bloedheet en we zweten de tent uit. Ik wil niet te hard denken wat deze hitte met al dat vuilnis doet 😳😳😳 Tot nu toe lijkt het of niemand nog last heeft van zijn darmen; even afwachten of dat zo blijft hier 🤞🤞

Ook hier Sawa’s, loslopende koeien , geiten, honden en aapjes . Huisjes van steen en hout met golfplaten; dat lijkt aardig hetzelfde. De wegen lijken iets beter dus het reizen gaat wat sneller. Ook hier worden we nagezwaaid 👋👐

Gearriveerd in Birma; het is hier druk , chaotische en vies. Net ingecheckt in onze ‘ Boerka ‘ kamer ‘😳😳😳; room met een view noemen ze dat 🤣🤣wel volledig in style; dat dan weer wel. De douche is  weer heerlijk warm 😊wat kan je daar toch van genieten als je dat gemist hebt 😊👍👍

Eric en ik voelen nog steeds ‘ de boot’ schommelen, gekke gewaarwording op het vaste land 🛥️🚤, moet slijten denk ik.

Nog even gezellig gegeten met een gedeelte Vd groep en daarna doodmoe naar bed toe. Morgen een lange reisdag. 😴🛏️💤

1. Stella:
    Jeetje wat een overgang 😳
  2. Ingrid:
    14 september 2023
    Ohh wat erg hè, al die rotzooi.
  3. Hans:
    14 september 2023
    Echt een heel mooie reis Miranda.
    Neem aan dat jullie niet al te veel aan bridgen denken.
    Prachtig land met heel veel nieuwe indrukken.
    Nog veel plezier de komende dagen.
  4. Miranda:
    14 september 2023
    Dank je Hans; aan bridgen komen we idd niet aan toe 😎als we maar niet roesten 😳
  5. Caroline:
    14 september 2023
    Het ziet er inderdaad wat minder aantrekkelijk uit met dat vuilnis. Daar weten ze niet beter....🥴 De zeebenen moeten weer wennen aan vaste grond. Tot nu toe een hele mooie reis!
  6. John Zuijdwijk:
    14 september 2023
    Tja dat weet je niet als je hier zit wat erg daar stonk het niet het verhaal is weer top goede reis verder maar weer
  7. Miranda:
    15 september 2023
    Het stonk niet🤔 Mensen gooien hier alles op de grond, heel veel plastic en dan mogen wij in de supermarkt die plastic tasjes niet eens meer nemen ?🤔wat een verschil
  8. Yvonne en Frans:
    14 september 2023
    Hoi, we zijn zelf op vakantie en jullie vakantie mee beleven dat is dubbel genieten, wat een prachtige foto's hebben jullie van de varanen kunnen maken.
  9. Miranda:
    Jullie ook fijne vakantie 😎
  10. Elly Blom:
    14 september 2023
    Mooie reis, wat een nieuwe indrukken en ervaringen. Je hebt straks wel vakantie nodig om bij te komen…..
  11. Miranda:
    15 september 2023
    Gelukkig hebben we de laatste dagen in Lombok ‘vrij’ , lekker bijkomen aan het mooie strand 🏖️ 😎