Dag 7 ; Aarhus

16 juli 2022 - Aarhus, Denemarken

Na een lekker ontbijtje vertrokken voor een sightseeing van de tweede grootste stad van Denemarken welke uitgeroepen is tot Europese Culturele Hoofdstad in 2017. Het is een jonge dynamische stad met veel studenten; idd veel fietsen gezien. Vele  mooie gebouwen, je kan blijven fotograferen; oa de eeuwige regenboog , de straatjes in Møllestien, Latin quartier, de oude City Hall met bijzondere toren en bekleed met Noors marmer. Deze wordt ook gezien als het symbool van Ärhus en de Deense cultuur, de haven ,waar we heel bijzondere kwallen gezien hebben, de Dom en het oude theater gezien.  Prachtig allemaal en goed te bewandelen. Overigens gaan de stoplichten hier van rood, naar oranje en dan naar groen. Een aanrader voor ons land. De stoplichten staan op een plek waar het uitkomt; voor of na de kruising; uitkijken dus. Na een korte blik op de Botanische tuin naar Den Gamle By gegaan ; een museum met een terugblik in de tijd vanaf de 18 e eeuw tot de jaren 70. Allerlei oude ambachten gezien, zoals kaarsenmaker, schoenmaker, klerenmaker, hoedenmaker, het bewerken van wol en de eerste stroomloze berwerkingsmachines daarvan, zelf hout mogen bewerken, distilleerderij enz. Teveel om allemaal op te noemen maar erg leuk om te zien en mee te maken. Daar natuurlijk een Deense lunch genuttigd met smörrebröd; we beginnen er al helemaal in te komen en te wennen 😋Ook ouderwets speelgoed gezien en oude auto’s. Ook huizen ingericht in die jaren en in de jaren 60; Asha en Ronald werden helemaal enthousiast 😊. Lekker ouderwets drop en echte krakelingen geproefd terwijl het paard en wagen ons regelmatig passeerde. Het dorp was ook in deze stijl ingericht, heel leuk om te zien.  Op een bepaald punt errrug constrasterend met de hedendaagse bouwstijl op de achtergrond. Kortom ; een hele leuke dag. Na heerlijk Thais gegeten te hebben nog even een openbaar jazz festival aangedaan om daarna weer uit te rusten en voor te  bereiden voor de dag van morgen 😊

1. Ingrid:
    16 juli 2022
    Jullie hebben een hoop gezien de afgelopen 2 dagen. En wat eet je anders na al dat smörrebröd, Thais 🍚zo grappig. Geniet verder van deze culturele rondreis en het mooie weer en zo te zien hebben jullie het heel gezellig samen😃
  2. Merel:
    17 juli 2022
    Leuk allemaal! En wat hebben jullie prachtig weer!
  3. Caroline:
    17 juli 2022
    Altijd leuk om te zien en te beleven, terug in vroeger tijden en die oude ambachten. Al een hoop gezien zeg! Maak er vandaag weer zo'n mooie dag van! 🌞😘
  4. Yvonne en Frans:
    17 juli 2022
    Weer een top dag en als ik een timmerman nodig heb kan ik bij de dames terecht😄