Dag 2; Kopenhagen

11 juli 2022 - Kopenhagen, Denemarken

Vandaag vertrokken met een hele mooie dag vol zon richting de veerpont. Dat was een hele belevenis. Een hele grote boot vol auto’s, campers ed. En dat blijft ook nog allemaal drijven! Allerlei taxfree winkels en eetgelegenheden op de boot. Alsof we een cruise gingen maken! Een kleine vakantie op zich. Na 3 kwartier aangekomen en vrij snel door de douane  heen en dat zelfs in de EU! Wij hebben gelukkig geen controle gehad , anderen hadden wel pech  daarna door naar Kopenhagen.  Denemarken lijkt qua natuur op ons eigen landje, ook het verschil in de huizen heb ik tnt niet kunnen ontdekken. Wel heeft het land 5,7 miljoen inwoners waarvan 1,2 in Kopenhagen. Het oppervlakte van het land is even groot als Nederland, veel minder dichtbevolkt dus. In de auto geprobeerd te tellen in het Deens, valt niet mee kan ik je vertellen met een totaal andere uitspraak! Ook de letters die ze gebruiken geven ons een echte tongbreker, als we al weten hoe we het uit moeten spreken! Ook de Deense kronen is even wennen en we zijn continue aan het omrekenen. Dat zijn we niet meer gewend in Europa. Wat dat betreft zijn we echt in het buitenland. Ook het betalen in de parkeergarage naast ons hotel In het centrum was nog een uitdaging; Je moest vooraf aangeven hoeveel uur je bleef staan en deze tijd proberen in te tikken op een op hol geslagen beeldscherm; je had Eric zijn capriolen moeten zien 😂😂
Al wandelend door Kopenhagen in de foodhall Torvehallerne , onze eerste typische Deense lunch genomen; fiskefrikadelle: de spicy waren lekker de andere erg melig. Alles geserveerd met typisch Deense roggebrood. De Denen  eten veel vis, wat ik zeker toejuich. 😊 Ik waan me af en toe op de markt in Frankrijk 😊Het oude centrum heeft mooie oude gebouwen welke mooi contrasteren met de ultramoderne er pal naast. Ook weinig hoogbouw; wat de stad overzichtelijk maakt.  We zijn doorgewandeld naar de beroemde Rundetaarn. Deze gaat spiraalvormig zonder trap omhoog tot 34,8 meter hoog ! Een bijzondere ervaring met een prachtig uitzicht over de stad. Tussendoor een Deense hotdog bij een kraampje genomen , lekker. Weggespoeld op een terras met Bier. De prijzen zijn wel Even wennen, zeker nadat we het omgerekend hebben naar euro’s 😱 nu na wat zoeken, heerlijk dineren in een authentiek Deens restaurantje met Deense stew en rump roast pork vergezeld toch met bier en één chardonnay; het is tenslotte vakantie.  Het was heerlijk maar veels te veel. erna strompelend met overvolle buik terug naar het hotel; welke alle deuren en de lift alleen maar werkt met de toegangspas van je kamer. Morgen een georganiseerde fietstocht door Kopenhagen met 25 graden 😎 We kijken ernaar uit ‼️

1. Eric:
    11 juli 2022
    Ja het was een mooie dag in een leuke stad!! Alleen een beetje rare parkeerautomaten :)
  2. Ingrid:
    11 juli 2022
    Kopenhagen lijkt me een leuke stad…. Plezier met de fietstocht morgen 🚲🚲🚲
  3. Yvonne en Frans:
    11 juli 2022
    Wow, ziet er geweldig uit en wat hebben jullie al veel meegemaakt, morgen fietsen kom je vast langs de kleine zeemeermin
  4. Usha:
    11 juli 2022
    Jullie hebben al veel indrukken opgedaan😃. Veel plezier.
  5. Dick:
    12 juli 2022
    We zijn nog maar net terug van de Stones in Brussel, net voor het naar bed gaan even jullie verslag lezen en foto's kijken. Leuk verslag van een mooie stad en jullie hebben het goed naar je zin zo te zien op de foto's . Veilig en gezellig fietsen morgen!
  6. Caroline:
    12 juli 2022
    Wat een leuk verhaal en mooie en leuke foto's! We krijgen een mooie indruk van wat jullie zoal zien en meemaken! Het ziet er fantastisch uit en wat een prachtig weer!! Veel plezier vandaag met het verder ontdekken per fiets van Kopenhagen!🌞😎
  7. Elly Blom:
    12 juli 2022
    Kijk naar The Killing en Borgen en je leert het Deens in sneltreinvaart!